Recruitment: Gaan snelheid en kwaliteit samen?

De kranten staan er vol mee en we worden er vrijwel elke dag mee geconfronteerd. De arbeidsmarkt is ongekend gespannen. De Nederlandse economie draait als een tierelier. In het eerste kwartaal van dit jaar was de economie alweer 2,8% gegroeid ten opzichte van de periode voor de Corona crisis (bron: CBS). Bedrijven boekten in het eerste kwartaal een recordwinst en de werkeloosheid is extreem laag op 3,3%. Hoewel de verwachting is dat, als gevolg van torenhoge inflatie, de economie eind van dit jaar of begin 2023 mogelijk in een recessie zal belanden, is de verwachting eveneens dat de vraag op de arbeidsmarkt groter blijft dan het aanbod. Schaarste dus.

Schaarste betekent simpelweg dat het bijzonder lastig is om mensen te vinden voor de vele vacatures die er zijn. Dat is wel eens anders geweest. In onze dagelijkse praktijk als sales recruitment bureau merken we dat werkgevers steeds vaker met de handen in het haar zitten. “Waar haal ik in hemelsnaam zo snel mogelijk goeie mensen vandaan?”, is wat we met regelmaat onze klanten horen verzuchten. De business is er, maar de mensen om de business binnen te halen niet. Help!

Snelheid is dus geboden maar als snelheid het wint van kwaliteit, loop je als werkgever een groot risico. De desinvestering ligt op de loer. Er wordt mogelijk veel tijd en geld geïnvesteerd in mensen die alweer snel vertrekken of moeten vertrekken.

Een duivels dilemma; Snelheid of Kwaliteit

Als kwaliteit het wint van snelheid, mis je wellicht de boot omdat je bijvoorbeeld te lang nodig hebt om de beslissing te nemen. Dit is immers het momentum om op te schalen en te profiteren van de economische groei.

Voor veel bedrijven is dit een duivels dilemma. Snelheid of kwaliteit? Kwaliteit of snelheid? Wat ons betreft mogen beide vragen niet aan de orde zijn. Wij zijn van mening dat het altijd, wat de omstandigheden ook zijn, moet gaan om kwaliteit én snelheid. Wel in die volgorde.

Bedrijven staan steeds vaker voor de keuze – vaak na een periode van experimenteren en ‘aanmodderen’ – doe ik het recruitment zelf, of besteed ik het uit? Businesswise uiteraard koren op de molens van wervings- en selectiebureaus. Ook op die van ons. Maar pas op! Met wie ga je in zee?

Drie belangrijke overwegingen

    1. Kies ik voor een generalist of voor een specialist? Uiteraard zijn wij voorstander van de laatste. Wij zijn het  immers zelf ook. Dat heeft een reden. Sales is een vak en de geschiktheid van kandidaten kan naar onze bescheiden mening dan ook uitsluitend beoordeeld worden door vakspecialisten. Door de wol geverfde professionals met recht van spreken. Dit specialisme draagt wezenlijk bij aan zowel het beoordelen van de kwaliteit van de kandidaat als aan de snelheid van het zoekproces.
    2. Ben ik opzoek naar een sourcer of een partij die maximaal ontzorgt? Plat gezegd, ben je opzoek naar een ‘CV-boer’, of een partij die je vrijwel al het werk uit handen neemt? Het zal je niet verbazen dat wij ook nu weer voorstander zijn van het laatste. Je mag van een specialistische recruiter verwachten dat je alleen die kandidaten te spreken krijgt die al een heel ‘beoordelings-traject’ achter de rug hebben. Je verspilt geen kostbare tijd en spreekt altijd met mensen die geschikt zijn voor de job.
    3. Accepteer ik het risico dat ik mensen snel weer kwijtraakt of ga ik voor duurzaamheid? Het lijkt een open deur. Toch is het verbazingwekkend hoeveel bedrijven bewust dan wel onbewust het risico nemen water naar de zee te dragen. Ze investeren veel in mensen die nooit renderen. Een goede en gedegen selectie aan de poort zou dat risico aanzienlijk verlagen. Maar ja, snelheid gaat voor kwaliteit. Niet alleen is het bedrijfseconomisch gezien niet slim, maar ook voor werknemers die het betreft een bijzonder vervelende ervaring. Door van je recruiter te verlangen dat er een gedegen selectieproces voorafgaat aan gesprekken en een de uiteindelijke keuze, voorkom je teleurstellingen aan beide kanten. Bovendien kun je je geld maar één keer uitgeven.

SalesSCOUTS, een label van SalesAMBITIONS, is dé specialist op het gebied van sales recruitment. SalesSCOUTS heeft een zeer grondig en uitermate persoonlijk wervings- en selectieproces, ondersteund door kunstmatige intelligentie. Kandidaten van SalesSCOUTS worden desgewenst ingewerkt door middel van maatwerk trainingen en worden na plaatsing verder begeleid. Dit ‘onboarding’ principe zorgt ervoor dat kandidaten direct klaar zijn voor de job.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen?
Neem direct contact op

Recente nieuwsberichten

Recruitment: Gaan snelheid en kwaliteit samen?

De kranten staan er vol mee en we worden er vrijwel elke dag mee geconfronteerd. De arbeidsmarkt is ongekend gespannen.…

“Wij gaan dit samen fixen”

“Ik houd me al bijna 25 jaar bezig met het werven van personeel. Deze methode heb ik niet eerder meegemaakt.”…