Tijd voor verandering. Eindelijk.

Jean-Louis van Aerle maakt carrièreswitch van management naar sales recruitment

Het is tijd voor verandering in de sales recruitment

Met meer dan 20 jaar sales en business management op zijn naam gooit Jean-Louis van Aerle eind 2020 het roer om. Na diverse directiefuncties, onder andere bij Itec en Pci, start hij wervings- & selectiebureau SalesSCOUTS. Halverwege het leven een dergelijke carrièreswitch maken, is een keuze die tot de verbeelding van velen spreekt. Iedereen vraagt het zich weleens af: Wil ik dit werk nog 25 jaar doen? Waar wil ik naartoe? Wat kan ik nog meer? Jean-Louis waagde de sprong en werd op zijn 47e ondernemer in de sales recruitment. Dit is volgens hem namelijk precies de branche waar te weinig antwoord komt op diezelfde vragen.

Selectie en inwerken: De struikelblokken bij recruitment

In zijn carrière heeft Jean-Louis veel salespersoneel geworven. Hij weet hoeveel tijd en energie een directie en een HR-afdeling kwijt zijn aan het wervings- en selectieproces: “Ik heb ontzettend veel recruiters gezien. Ik kan stellen dat er over het algemeen teveel met hagel wordt geschoten. CV’s worden gedropt en kandidaten worden voorgesteld zonder dat een bureau echt weet wie ze eigenlijk voorstellen. De informatie die je als organisatie krijgt is summier en dus wordt het CV leidend. Omwille van de tijd worden mensen dan te snel afgewezen – of juist te snel aangenomen.

De inwerkperiode van aangenomen kandidaten is volgens Jean-Louis ook een precair punt. Van nieuwe medewerkers wordt verwacht dat ze snel zelfstandig aan de slag kunnen, maar hierin schuilt een groot afbreukrisico, zo stelt Jean-Louis: “Er worden vooraf wel vragen gesteld als ‘Hoe wordt de kandidaat ingewerkt?’ of ‘Wat zijn de verwachtingen?’, maar die worden onvoldoende beantwoord. Als een kandidaat eenmaal wordt geplaatst, ontbreekt het in de praktijk vaak aan voldoende inwerktijd. Veel trajecten eindigen daarom na een paar maanden alsnog in een teleurstelling. En dan ben je weer terug bij af.

Tijd voor verandering

Gedreven door zijn ervaringen voelde Jean-Louis steeds sterker dat er een andere recruitmentmethode moest komen. Eentje die zicht met name richt op de persoonlijkheid en de competenties van een saleskandidaat en op de vraag of hij/zij echt past bij het bedrijf en de functie. Een volledig ontzorgende methode, waarbij vooraf meer inhoudelijke informatie bij de cliënt terecht komt, waarbij alleen ‘spot-on’ kandidaten worden voorgesteld en waarbij kandidaten grondig voorbereid worden op de functie en het bedrijf d.m.v. ‘onboarding’ en training. Het was tijd voor verandering. Samen met Jacco Aartsen Tuijn, eigenaar van trainingsorganisatie SalesRESPECT®, ontwikkelde hij een nieuw recruitmentconcept. Op 1 december 2020 zag SalesSCOUTS het licht.

SalesSCOUTS: Eindelijk een recruitmentbureau dat het begrijpt

SalesSCOUTS en de speciaal ontwikkelde wervingsmethodiek is gestoeld op de ervaring van deze twee heren met een enorm track record op het gebied van sales, recruitment en training. Geen ander bureau kan zich zo inleven in de wervende partij als SalesSCOUTS. De recruitmentmethode die ze ontwikkelden, onderscheidt zich door een selectieproces ondersteund door artificial intelligence, persoonlijkheids- en competentieonderzoeken en (heel veel) persoonlijk contact èn de mogelijkheid tot training bij plaatsing, om het ‘onboarding’ proces te optimaliseren. Hiermee onderscheidt SalesSCOUTS zich van andere wervings- & selectiebureaus en maximaliseert het de kans op een succesvolle, blijvende verbintenis tussen kandidaat en organisatie.

Hoe verfrissend: Kandidaten zijn mensen!

Ook voor kandidaten is de SalesSCOUTS-beleving anders. Navraag bij werkzoekenden leert dat het contact met recruiters niet altijd prettig is. Men voelt zich regelmatig opgejaagd door recruiters en weinig serieus genomen. Niet zelden wordt er aangedrongen op het sturen van een CV, zonder een persoonlijke kennismaking. Dit geeft veel ruis op de lijn en komt volgens Jean-Louis bovendien het imago van de recruitmentbranche niet ten goede: “Dit is echt een no go wat mij betreft. Je kunt je werk pas serieus doen als je weet wat je doet. Een kandidaat is misschien een onontdekte parel die je de volgende keer kunt plaatsen bij een ander fantastisch bedrijf. Hoe groot is de kans dat hij of zij via jou bemiddeld wil worden als je ze eerst als een CV behandelt? Bij SalesSCOUTS stellen wij niemand voor zonder uitgebreid onderzoek naar en met iemand te hebben gedaan. Er vinden face to face gesprekken plaats en er wordt net zo hard gewerkt aan de wensen en verwachtingen van een kandidaat als die van een organisatie”.

Voorsprong door ervaring

Dat Jean-Louis jarenlang op dezelfde stoel als zijn huidige opdrachtgevers heeft gezeten, geeft SalesSCOUTS een voorsprong op andere agencies als het gaat om inlevingsvermogen. Hij kent het klappen van de zweep. Sinds hij besloot het avontuur aan te gaan met SalesSCOUTS, is zijn ondernemershart alleen maar sneller gaan kloppen. “Kijk, recruitment en training is bij veel bedrijven een doorn in het oog. Het is een kostbare aangelegenheid in tijd en geld; dat weet ik als geen ander. Het is een dagtaak om goede mensen te vinden. Als je het dan uitbesteedt, dan moet het ook goed gaan. En nu pas ik alle lessen die ik ooit heb geleerd zelf toe.

Over zijn carrièreswitch is hij zelf vrij nuchter. Het is een logisch vervolg op wie hij was en wat hij deed: “Ik ben een heel ondernemend mens. Door nu ook echt ondernemer te zijn, ontdek ik allerlei nieuwe kanten van mezelf. Hoe leuk is het om over je eigen grenzen heen te kijken en te ontdekken hoeveel ontwikkeling er nog in je zit? Ik krijg daar ontzettend veel energie van. Datzelfde gun ik iedere SalesSCOUTS kandidaat!

Recruitment met sales in het DNA

Dat Jean-Louis niet stil kan zitten in het leven, blijkt uit de verdere plannen die hij en Jacco nu al hebben. Ze streven ernaar hun klanten in de toekomst een compleet fulfilment-pakket op het gebied van sales aan te kunnen bieden. Naast training & onboarding betekent dit ook leadgeneratie. “Ik kijk altijd vooruit. Ik hou van die stip op de horizon. En van het optimaal bedienen van de klant. Eigenlijk zit er in recruitment heel veel van sales. Het draait in de basis om een behoefte, die je pas kunt invullen als je de juiste vragen stelt – en met een echt passende oplossing komt”, besluit Jean-Louis.

Over SalesSCOUTS

SalesSCOUTS wordt geleid door Jean-Louis van Aerle en Jacco Aartsen Tuijn, gezamenlijk goed voor 50 jaar ervaring in sales, training, businessmanagement en personeelswerving.

Interesse om je in te schrijven als kandidaat, of om het recruitmentproces uit handen te geven? Neem contact op via 085-7828000 of info@sales-scouts.nl.

Recente nieuwsberichten

“Wij gaan dit samen fixen”

“Ik houd me al bijna 25 jaar bezig met het werven van personeel. Deze methode heb ik niet eerder meegemaakt.”…